utzawieja.pl

Blog o motoryzacji, transporcie, zdrowiu oraz sporcie.

Motoryzacja

Jak sprawdzić cewkę zapłonową w motorze? Sprawdzone metody

Jak sprawdzić cewkę zapłonową w motorze? Sprawdzone metody

Wielu kierowców zastanawia się, jak sprawdzić cewkę zapłonową w motorze. Okazuje się, że są skuteczne sposoby na to. Dzięki nim można bardzo szybko sprawdzić, czy cewka zapłonowa działa prawidłowo.

Czym jest cewka zapłonowa w motorze?

Warto na samym początku stwierdzić, że układ zapłonowy motoru złożony jest z paru elementów. Mowa tutaj o impulsatorze, module, cewce, a ponadto przewodzie oraz świecy. Okazuje się, że pierwszy z nich przekazuje informację o położeniu wału korbowego. Co istotne, w bardziej zaawansowanych motocyklach funkcję modułu spełnia jednostka sterująca. Mowa tutaj o ECU. Taka jednostka sterująca zbiera sygnały z wielu czujników. Celem jest to, żeby jak najlepiej dobrać parametry zapłonu oraz wytrysku paliwa. Trzeba zdawać sobie sprawę z faktu, że uszkodzenia cewki zapłonowej w motorze nie oznaczają od razu całkowitej utraty iskry. Nierzadko przypadkowo postawiona jest błędna diagnoza, bowiem instalacja zapłonowa tu układ, który został złożony z bardzo dużo podzespołów. Co istotne, podobnie jak objawy uszkodzonego regulatora napięcia w motorze nierzadko wynikają z wszelakich problemów z innymi elementami osprzętu. Bardzo podobne wrażenie jest w przypadku uszkodzenia cewki, jednakże nie zawsze oznacza to realną awarię.

Sprawdzenie stanu cewki zapłonowej

Warto zaznaczyć, że nierzadko powodem problemów jest źle działający przewód wysokiego napięcia. Często jest on uszkodzony. Do tego trzeba doliczyć niesprawną bądź zalaną świecę. Należy nadmienić, że czasem problemy sprawia na przykład niskonapięciowa część instalacji. Oprócz tego mowa tutaj o zaśniedziałych stykach, które też sprawiają problemy. W przypadku starszych modeli motorów instalacja elektryczna tego motocykla bardzo nie lubi wody. Jest to bardzo zauważalne zwłaszcza po obfitym deszczu. W takim przypadku często dochodzi do wypadania zapłonów, co bywa bardzo problematyczne.

Cewka zapłonowa

Wiele osób zastanawia się, w jaki sposób sprawdzić cewkę zapłonową w motorze. Okazuje się, że mowa tutaj o dość prostym urządzeniu. Cewka składa się z dwóch uzwojeń. Co ważne, we właściwej chwili przy zastosowaniu zjawisku indukcji, prąd o niskim napięciu dostarczany do pierwszej cewki wzmacniany jest nawet paręset razy. Celem jest to, żeby na końcu wyładować się na świecy z napięciem od 25 do 40 tysięcy Voltów. Trzeba też zdawać sobie sprawę z tego, że sprawdzenie cewki zapłonowej tradycyjnej budowy trzeba robić miernikiem uniwersalnym. Badana jest rezystancja cewki zapłonowej motoru. Mowa tutaj o oporze, jaki jest generowany poprzez zastosowanie uzwojenia. Nie oznacza to jednak od razu, że jest do dokładna metoda, dzięki której można potwierdzić tylko całkowite uszkodzenie cewki w motorze. W przypadku dokładniejszych pomiarów niezbędne jest zastosowanie oscyloskopu. Ponadto takie badanie powinien przeprowadzić elektryk, który ma pojęcie o temacie. W ostateczności motor trzeba oddać do renomowanego warsztatu samochodowego. Celem jest to, że sprawdzić cewkę zapłonową w motorze, a nierzadko jest to problematyczne zadanie.

Udostępnij

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.